fredag den 28. september 2012

Opskriften på verdens bedste - og nemmeste - boller!

Jeg har ikke tal på hvor mange gange, jeg har vist billeder - eller omtalt - de gode boller, vi får til morgenmad hver dag! Vi bager ca. hver anden dag, dejen er koldhævet - og resultatet er fantastisk! Jeg tror også at opskriften er blevet efterspurgt op mod 100 gange her på bloggen, men jeg har aldrig fået taget mig sammen til at dele den med jer. Men nu skal det være!! Så here goes.....


Verdens bedste boller a'la Henrik:
6 dl koldt vand
20 gram gær
1 god håndfuld solsikkekerner
1 god håndfuld hørfrø
2 håndfulde havregryn
2 håndfulde hvedeklid
1 tsk salt
Almindeligt hvedemel for resten

OBS - gryn/mel/klid forholdet kan varieres alt efter, hvor grov en bolle, du vil have. Og efter nogle gange finder du helt sikkert det forhold, der passer ind i lige netop din smag - så ekseperimenter dig frem!

Dejen røres sammen med et almindeligt håndpiskeris. Den ender med at være fast men lidt våd - skal dog kunne sættes på bagepladen med skeer uden at flyde ud. Den røres sammen om aftenen - eller ca. 6-10 timer før der skal bages, og så hæver den i køleskabet natten over.

Når du skal bage, sættes bollerne på bagepapiret med to skeer, de pyntes med solsikkekerner, hørfrø, græskarkerner eller andet godt, sættes i en kold ovn, der tændes på 200 grader (varmluft) og bages i 30 minutter!

Og vupti - så har du verdens bedste boller - og er også rigtig godt på vej til et sundt morgenmåltid. Bollerne er også fast ingrediens i madpakkerne herhjemme, hvor der hver morgen smøres sandwiches til skole og arbejde :-)

12 kommentarer:

  1. Jamen sødeste Mette...er det udsigten til nøglen der booster dig med overskud...tak for bolleopskrift:) Og god dag, en dag, du vil huske resten af dit liv. Hilsen Marlene

    SvarSlet
  2. Tak Mette, de er hermed noteret til morgenbordet i morgen tidlig. Det glæder jeg mig til :)
    kh Libbie

    SvarSlet
  3. Mums, de ser lækre ud. Skal helt sikkert prøve opskriften en af de nærmeste dage. Tak for inspirationen.

    SvarSlet
  4. De smager fantastisk, nu må jeg da se om jeg kan gøre Henrik kunsten efter...

    SvarSlet
  5. hey har sendt dig en mail ang dick bruna.

    SvarSlet
  6. tak, det må jeg prøve nu jeg skal igang med at få en masse fiber i min mad

    SvarSlet
  7. Tusind tak - opskriften er nu printet ud. glæder mig til at prøve dem.

    SvarSlet
  8. Tjek de er nu afprøvet og kan klart anbefales :)

    SvarSlet
  9. Og er man en af dem, som arbejder i skiftende vagter, og alligevel ik li orker at klaske den nemmeste dej sammen inden sengetid eller job, kan jeg informere om at dejen sagtens kan bli stående i køleskabet en uges tid. Så kan man også bare li ta de par klatter boller der skal bruges hver dag.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...