torsdag den 27. februar 2014

To fantastiske bøger om kærlighed!

Jeg har på det seneste læst to helt igennem fantastiske bøger - om kærlighed! Og jeg har glædet mig til at dele dem med jer. For det er nemlig med begge, som dengang man sad i sin egen lille verden og læste om Liv og Alexander eller om Louise. Måske I husker de bøger lige så godt som jeg? Jeg kan næsten mærke sommersolen, sandet mellem tæerne og dufte havet fra da jeg tyggede mig i gennem dem alle en sommer. De gjorde noget ved mig. Og det har disse to bøger også gjort.


Eleanor og Park af Rainbow Rowell
Skolebussen! Det første møde med musik! Den første kærlighed!

Alle tre ting er minder, som jeg har, og som jeg aldrig glemmer. Og i denne bog er det næsten som at gennemleve ungdommen en gang til. Med både det gode og det dårlige. Lige så mange ligheder, der er med mine egne minder - ligeså mange uligheder er der. Men helt centralt er kærligheden, og den tror jeg, helt universelt er den samme uanset hvilke kår, man kommer fra, og uanset hvornår og hvordan den opstår. Den er altoverskyggende og alt om sig gribende. Det er den også for Elinor og Park. De går fra at være to til at være én - bundet sammen af kærlighed. Hvordan det går med kærligheden skal I læse jer til - og gør det! I vil ikke fortryde det :-)


Dig og mig ved daggry af Sanne Munk Jensen og Glenn Ringtved
Dette er den nyeste ungdomsroman, som de unge kan finde på biblioteket. Isabella herhjemme er begyndt at læse, og jeg ville sondere mulighederne, da hun allerede har gnavet sig igennem mine favoritter fra for 25 år siden.

Denne er barsk. Den er voldsom. Den er gribende. Den handler om kærlighed. Og den handler om, om kærlighed kan være så stærk, at man vælger at gå i døden sammen? Det kan være svært at begribe, men side efter side opsluges man af kærligheden mellem to mennesker. Hvordan forkerte beslutninger og handlinger ændrer deres livsbane fra et trygt og almindeligt gymnasieliv til en hæsblæsende og tragisk jagt på identitet, hvor kærligheden er det eneste, der er tilbage til at binde det hele sammen. Desværre er livet og døden tæt forbundet, men det tragiske bliver smukt, når bare man forstår det.

Det er en stærk bog, som jeg vil anbefale alle at læse - den er bestemt ikke kun for ungdommen.

4 kommentarer:

  1. Jeg husker kun alt for godt triologien og Louise, eller bøgerne om Liv. En helt særlig oplevelse, så hvis noget kan bringe disse føleleser tilbage i en nu voksen krop, er de da klart en læsning værd.
    Kh Maria (min-mors-mirakler.blogspot.dk)

    SvarSlet
  2. Kære du.
    Faldt lige over dette indlæg inde på Bloglovin, og syntes lige jeg måtte kommentere :) Jeg har endnu ikke læst Eleanor and Park, men den står øverst på min liste når jeg er kommet igennem dette semester :) Ved ikke om du har set det, men til den danske lancering af bogen blev der lavet et helt fantastisk nummer af den danske folktrio Boho Dancer - måske du vil kunne lide det?
    https://www.youtube.com/watch?v=iXreYyCnRqw
    Håber du nyder den fantastiske forårssol, de bedste hilsner fra Lea

    SvarSlet
  3. Hi to every body, it's my first pay a quick visit of this website;
    this blog consists of remarkable and in fact good stuff in favor of readers.


    Look at my weblog; come dimagrire in fretta

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...