torsdag den 8. august 2013

Sommerferiebøger - Anmeldelse!!

I min sommerferie læste jeg blandt andet disse to bøger - "Kvinden der forsvandt" af Gillian Flynn og "Inferno" af Dan Brown. Jeg elsker at læse, men I kender sikkert alle sammen, det der med, at man i sin kostbare ferietid får fat i en bog, som viser sig, ikke at være tiden værd? Og det er da bare virkelig ærgeligt, ikk? Så derfor vil jeg gerne dele disse to bøger med jer, da de viste sig at være AL tiden værd!



"Kvinden der forsvandt" viste sig, at være bogen som overrasker - gang på gang. Så mange løgne og så mange gange føres læseren bag lyset, at man til sidst slet ikke ved, hvad der er op og ned og hvem, der er den gode - og hvem, der er den onde! Det er på samme tid en meget skræmmende historie om løgn og bedrag, og om hvor langt nogle mennesker er parate til at gå for egen vindings skyld. Der er mange andre paralleller at drage, men det er også svært at sige noget - uden at sige for meget :-) Den skal læses, og den skal fordøjes - for man tænker alligevel, at det ikke kan passe. At mennesker kan være sådan!? Men det ser ud til at Nick og Amy er sådan..... ! Og så er jeg lidt vild med Nicks sprog...

"Inferno" er på den anden side en klassisk Dan Brown. Hektisk, gennemtænkt, vanvittig spændende og informerende! Jeg har læst de to andre om symbolforsker Robert Langdon, og jeg er klart mest vild med denne 3'er. Den er så meget mere end de to andre - plottet er stygt, historien er out of this World, og pulsen høj, mens man læser. Da jeg luftede min begejstring på Instagram, var lejren delt mellem at være lige så begejstret, som jeg, og til at synes, at 2'eren var meget bedre. Det forstår jeg slet ikke.... Dette er og bliver i min verden klart den bedste af de tre. Og Robert sniger sig endnu en gang på sin egen kiksede facon ind under huden på en....

Begge bøger får 6 ud af 6 stjerner af mig! Intet minut kedede jeg mig - og da de sidste blade var vendt, sad jeg tilbage med en længsel efter mere. Sådan skal det være med en god bog :-)

Har du nogen sommerferielæsningsanbefalinger mon?

11 kommentarer:

  1. To bøger jeg skal ha' læst! D.B. kan man sikkert sige meget om, men spændende, det er de altså, hans bøger. Jeg kan anbefale "Rum" af Emma Donoghue - en dybt rørende bog, der er helt utroligt velskrevet og vidner om stor indsigt i børnepsykologi. Den krøb helt under huden og er blevet siddende siden jeg færdiggjorde den for to uger siden! Og Christian Jungersens "Du Forsvinder" er også en must read - den sætter tanker i gang, og den vender jeg helt sikkertr tilbage til og genlæser om nogle år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine

      Tusind tak for anbefalinger til et endnu et par gode bøger - jeg savner altid inspiration, så det er skønt at have fået endnu et par på læselisten :-)

      Kh. Mette

      Slet
  2. Tak for anmeldelserne. Dejligt at blive peget i den rigtige bog retning. Jeg er lige blevet færdig med at lytte til Lars Keplers krimi bøger, Hypnotisøren, Paganinikontrakten og Ildvidnet. Svensk krimi når det er bedst. Jeg er spændt på hvornår der kommer en fjerde fortælling, for det må der med den afslutning i bog nummer 3.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane

      Åh ja - Lars Kepler er også slugt her :-) Jeg var lidt skeptisk med 1'eren, men efterhånden som den skred frem, øgedes min interesse. Og resten er slugt :-)

      Har du læst bøgerne af de to Hammer-søskende? Fantastiske!

      Kh. Mette

      Slet
  3. Tak for anmeldelsen. Jeg bliver da vist nød til at få fingre i de bøger:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak - ja, det synes jeg bestemt, at du skal :-)

      Kh. Mette

      Slet
  4. Det er da ærgerligt, når du er så vilde med Dan Browns bøger, at du har sprunget over "Det Forsvundne tegn". Altså nr. 3 i serien om Robert L. Inferno er nr. 4 ;) meeen det kan jo også være at du har valgt at fortrænge 3'eren.. Jeg glæder mig til at læse "Kvinden der forsvandt", skal bare liiige være færdig med 1+2 i Ken Follets Centurytriologi :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille

      Ha ha!! Jeg anede ikke at Det forsvundne tegn fandtes, men det gør jeg nu og må storme på biblioteket! Tak :-)

      Åh - Jussi Adler er også blandt favoritterne sammen med Ken Follet - dejlige bøger, som man heller ikke keder sig med :-)

      Kh. Mette

      Slet
  5. Kvinden der forsvandt bliver jeg simpelthen bare NØD TIL at læse :)

    SvarSlet
  6. Du MÅ simpelthen have flere timer i døgnet end os andre ;)

    Knus fra Eva G.

    SvarSlet
  7. Hej Mette, Ihh jeg læser også meget og elsker at dele med andre...så meget at jeg sammen med en veninde startede en bogklub op (se mere her: http://www.123hjemmeside.dk/farmenElbjergvej/1560947) der er så trælst ikke at have nogle at dele læseoplevelsen med - før de har læst bogen og så er jeg jo længe videre...det er helt fantastisk og vi hygger mægtig og snakker om de bøger vi har læst. Vi læser dermed den samme bog og får også læst bøger der ellers aldrig var blevet læst...:-) God sommer

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...